150 jours sans gouvernement

Auteur  
# 07/11/2007 à 18:04 André Dassy
Il y a 50 jours d'ici, je faisais part de mes doutes sur le succès de l'orange bleue. Les faits m'ont donné raison. Les positions sont tellement différentes entre flamands et francophones qu'un accord sur les sujets qui fâchent est impossible.
Il ne reste que 2 solutions:
1) renégocier un nouveau pacte des Belges, méga-négociations dans lesquelles TOUT serait à renégocier (y compris les frontières).
2) en terminer d'une manière ou d'une autre avec la Belgique.
Pour ma part, la solution française me paraît la meilleure.
En tout cas, les chimères ou les rêves d'une Belgique unie s'éloignent de plus en plus. Cette Belgique unie dont on parle tant sur ce site est plus que jamais morte et enterrée.
# 07/11/2007 à 18:17 Célia
Et dire qu'il y en a encore qui se disent belges dans ce pays...

Mais oui...ne vous tracassez pas c'est toujours comme ça dans notre beau pays..., et si nos chers compatriotes du nord nous quittent, nous ferons notre petit résidu de belgique et nous serons heureux... etc, etc...

Et à par ça c'est nous, réunionistes, qu'ils prennent pour des rêveurs et des farfelus !!! m'énervent, m'énervent ...,enfin, comme dirait l'autre, l'oignon fait la farce .
# 07/11/2007 à 19:28 Bert
En waarom zou Wallonie niet allen kunnen bestaan, waar is jullie trots en eigenwaarde.Kunnen jullie niet voor de eigen welvaart werken, zijn jullie dan een knechtenvolk?
De maskers vallen af, Wallonie had Belgie alleen nodig voor de Vlaamse centen!
# 07/11/2007 à 19:33 Alexander
Ik begrijp de paniek in Franstalig Belgie niet goed. BHV is een grondwettelijk probleem dat moest opgelost worden of er kunnen gewoon geen verkiezingen meer plaatsvinden. Waarom daar meteen het einde van Belgie wordt aan verbonden, is me totaal onduidelijk.
Trouwens, BHV is nog niet gesplitst, het kan nog een jaar duren. De light regering zal niks meer beslissen op gebied van het communautaire en de Vlamingen en Franstaligen hebben hun gezicht niet verloren met de stemming in de commissie.
Verdere staatshervorming is voor mij veel belangrijker en ik vrees dat we daar nog een tijd zullen mogen op wachten.
# 07/11/2007 à 19:40 Bert
Alexander, bent u aktief in de Vlaamse beweging?
# 07/11/2007 à 20:18 Didier
De toute façon, tout est fait pour une minorité de flaminguants extrémistes ( qui ont été élus par la population flamande ( bien que les moins radicaux prétendent le contraire...)

Puis comme d'habitude c'est les wallons qui ont toujours le mauvais rôle.. Selon nos chers amis flamand... nous sommes la cause de l'inflation dans laquelle notre petit pays est...

En tout cas, si tel devrait être le cas... L'implosion de la Belgique devrait avoir pour conséquence, du moins je l'espère, que nos laissions nos cher amis flamands se démerder tout seul.. On verra s'ils seront plus fort sans les wallons.. qui eux dépensent chez eux...

C'est aussi le cas dans l'autre sans.. mais au pire on finira français lol
# 07/11/2007 à 23:48 Bert
Didier, op welke planeet heb jij de laatse jaren geleeft? Zoner Vlaanderen vetaal jij 1/5 meer belastinge om uw sociale zekerheid te kunnen betalen.
We betalen verdomme 15 miljard Euro aan Wallonie per jaar en wat gebeurd er daarmee, niets! Dit kan niet blijven duren, het wordt hoog tijd dat jullie ook eens meewerken aan dit land dat jullie zo graag willen behouden.
# 08/11/2007 à 06:43 Didier
Ja misschien wel, maar ik heb gezegt alleen wat ik heb gelezen... Maar in het begin, geld staat in wallonië en de vlaamse hebt het ook profiteren... Waar zijn die 15 miljard Euro?? Ik heb niet gezien daarover... Alleen onze ministre denk ik...
Maar ja, de Waals hebben geen goeie ideas voor die moment... dat is het probleem :)

Ceci dit, comme je suis moitié flamand et moitié francophone... et je me sens belge plus que tout... tout le truc à coté.. famille royale etc etc... j'en dirai pas plus
# 08/11/2007 à 19:52 Bert
Didier, schrijf gerust in het frans, ik begrijp u en u begrijpt mij.
Ik kan alleen maar besluiten dat de Franstaligen slecht worden geinformeerd door de franstalige media, ze worden echt dom gehouden. Nu is iedereen in Shock, doch de problematiek rond BHV is al 45 jaar oud.

De PS heeft steuntrekkers en werklozen nodig, nooit hebbe nze iets gedaan om de economische toestand in Wallonie te verbeteren, door het geld uit Vlaanderen was dat ook niet nodig ... Het is goed wat er gebeurd is, nu zal men in Wallonie zich vragen beginnen te stellen. Zelf dat er in Vlaanderen een overgrote meerderheid is van mensen die een staatshervorming is niet geweten, in plaats van zelf de cijfers op te zoeken geloven ze liever de franstalige pers die handig de cijfers verdraait en dan wordt je wakker en vraag je je af wat en hoe het kon gebeuren.

Dat u zich Belg voelt is eigen aan de Franstaligen maar de doorsnee Vlaming heeft dat gevoel niet, hij is in de eerste plaats Vlaming en dan Belg, al zou hij liever op de tweede plaats Europeaan zijn.

Als de Franstaligen blijven dwarsliggen dan voorspel ik u dat het einde van België niet meer lang op zich zal laten wachten, we zijn het echt spuugzat. De democratie is in ons land ver achterwege ...

Hopelijk wint het gezond verstand! Zonder dat de Vlamingen nog maar eens de broek moeten laten zakken.

http://hetgroteongenoegen.skynetblogs.be/post/5192893/nouveau-magritte
# 08/11/2007 à 22:00 Leo
Bert,

Dat gedoe met de media gebeurt ook aan Vlaamse zijde, maak je daarover maar géén illusies!
# 08/11/2007 à 22:46 Bert
Leo, ja en neen!
In Vlaanderen hebben we heel wat meer kranten en magazines dan in Wallonie en maak u geen illusies, de Vlaamse pers is links tot centrum links en niet Anti-Belgisch.
De webstek http://www.krantenkoppen.be is misschien voor iedereen hier interessant.
Répondre à ce message

Vous utilisez un logiciel de type AdBlock, qui bloque le service de captchas publicitaires utilisé sur ce site. Pour pouvoir envoyer votre message, désactivez Adblock.

Créer un site gratuit avec e-monsite - Signaler un contenu illicite sur ce site